ΚΟΡΙΝΘΙΑ

Επίσκεψη στο Φράγμα Ασωπού: Αυτοψία στο έργο που θα αλλάξει την φυσιογνωμία της Κορινθίας

0

Για να φτάσεις στο Φράγμα Ασωπού υπάρχει ο εύκολος και ο δύσκολος δρόμος. Ο δύσκολος και πιο περιπετειώδης είναι από τα Μποζικοχώρια, ή από τη Σόπου ανεβοκατεβαίνεις βουνά και λαγκάδια, πριν καταλήξεις ανάμεσα στο Παραδείσι και στην Στιμάγκα. Ο δεύτερος και πιο εύκολος είναι από τη Νεμέα. Βγαίνεις από το χωριό προς Κούτσι, μπαίνεις στον «στοιχειωμένο» (υπό κατασκευή) δρόμο Νεμέα-Κιάτο και παίρνεις την ευθεία -περίπου 4-5 χιλιόμετρα άσφαλτος και άλλα τόσα χωματόδρομος. Ο πιο σύντομος από την παραλία είναι από το Βασιλικό αρκετά βατός εκτός από τον χειμώνα που έχει αρκετή λάσπη.

Την τελευταία φορά που είχα πάει στο Φράγμα ήταν το 2012. Τότε το εργοτάξιο ήταν «νεκρό». Ούτε ψυχή ζώσα, μόνο αραιά και που έβλεπες παρατημένες μπουλντόζες. Ήταν η εποχή που η εταιρεία «Ιόνιος», η οποία είχε ξεκινήσει το έργο, το είχε εγκαταλείψει, όπως είχε εγκαταλείψει και τους εργαζόμενους σε αυτήν, οι οποίοι έμεναν απλήρωτοι για μήνες. Σήμερα, όλη η περιοχή είναι ένα πολύβουο εργοτάξιο, όπου καθημερινά 75-100 εργαζόμενοι (κάποιοι εκ των οποίων έρχονται από απόσταση 80-100 χιλιομέτρων) δουλεύουν 8-10 ώρες την ημέρα, για να παραδώσουν ένα έργο που φιλοδοξεί να αλλάξει οριστικά και με διαφορετικούς τρόπους την φυσιογνωμία και την οικονομία όλης της Κορινθίας.

Να δούμε ένα σύντομο ιστορικό του έργου

Το 2008 το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2007-2013» του οικείου Υπουργείου, προκειμένου να συγχρηματοδοτηθεί με συνολικό προϋπολογισμό 38,9 εκατ. ευρώ.

Το 2010 υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του έργου, έπειτα από διαγωνισμό, μεταξύ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) και της μειοδότριας εταιρείας «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.». Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2011. Αλλά οι καλές μέρες κράτησαν λιγότερο από έναν χρόνο. Η μέγγενη της κρίσης έσφιγγε τις κατασκευαστικές εταιρείες και φυσικά η Ιόνιος δεν αποτελούσε εξαίρεση. Οι εργασίες γίνονταν όλο και λιγότερες, μέχρι που σταμάτησαν στα μέσα του 2012, αφού οι εργαζόμενοι είχαν σταματήσει να πληρώνονται.

Το έργο βάλτωσε για δύο χρόνια και για να λυθεί το πρόβλημα, το 2014 μπήκε στο Φράγμα μέσω Κοινοπραξίας ο ΑΚΤΩΡ («ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.»). Προέκυψε, όμως ένα νέο πρόβλημα, ακόμα πιο σοβαρό που αφορούσε την χρηματοδότηση του έργου. Η προγραμματική περίοδος 2007-2013 είχε λήξει και ο κίνδυνος να απενταχθεί το έργο από το ανωτέρω πρόγραμμα ήταν υπαρκτός. Χρειάστηκε, λοιπόν, το 2016 να εκδοθεί -με πρωτοβουλία του κορίνθιου γ.γ. του ΥΠΑΑΤ Χαράλαμπου Κασίμη- μία απόφαση συνέχισης του έργου («γέφυρα», όπως λέγεται) στο «Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020», με υπολειπόμενο προϋπολογισμό για το έργο 17,4 εκατ. ευρώ, προκειμένου να διασωθεί η συγχρηματοδότηση και να μην κινδυνέψει η ολοκλήρωσή του.

Τι γίνεται σήμερα

Το Φράγμα κατασκευάζεται σε μία περιοχή οριοθετημένη ανάμεσα στο Παραδείσι και την Στιμάγκα.

Σύμφωνα με την ενημέρωση που μας έκανε ο επικεφαλής μηχανικός του έργου κ. Παπαγεωργίου, αλλά και ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας Πελοποννήσου (που είναι υπεύθυνη για την παρακολούθηση του έργου) κ. Σμυρνιώτης, αυτή την στιγμή έχει ολοκληρωθεί το 60% του συνολικού έργου. Ειδικότερα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα εκτροπής και υδροληψίας, η διάνοιξη των σηράγγων αποστράγγισης, η διάνοιξη της στοάς προσπέλασης, καθώς και οι εκσκαφές για την κατασκευή του πυρήνα του φράγματος.

Σήμερα, ο κύριος όγκος των εργασιών γίνεται στην κατασκευή του κυρίως φράγματος (φωτό επάνω), ο όγκος του οποίου όταν ολοκληρωθεί θα φτάνει τα 4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα και το ύψος τα 70 μέτρα. Ο ωφέλιμος όγκος του ταμιευτήρα του φράγματος (που έχει έκταση 4.000 στρέμματα) είναι 25,64 εκατ. κυβικά μέτρα. Η κατασκευαστική εταιρεία υποστηρίζει πως αυτή την στιγμή δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και αν όλα συνεχιστούν κανονικά και απρόσκοπτα το φράγμα θα παραδοθεί στο τέλος του 2021 (υπήρξε συμπληρωματική σύμβαση ενός έτους). Για την περίπτωση υπερχείλισης έχει δημιουργηθεί «λεκάνη ηρεμίας», από την οποία το πλεονάζον νερό θα οδηγείται στο ποτάμι.

Το φράγμα θα είναι χωμάτινο. Αυτό προκαλεί ίσως έκπληξη, καθώς στο μυαλό μας οι περισσότεροι δεν μπορούμε να συλλάβουμε πως μπορεί να σταθεί ένα χωμάτινο φράγμα, ωστόσο μετά την δεκαετία του ’50 σχεδόν το σύνολο των φραγμάτων στην Ελλάδα είναι αυτού του τύπου –με πιο χαρακτηριστικό το φράγμα του Μόρνου. Εννοείται πως τα υλικά που χρησιμοποιούνται και κυρίως ο άργιλος ο οποίος χρησιμοποιείται για τον πυρήνα στεγανώσεως, υφίστανται ειδική επεξεργασία.

Ο πύργος υδροληψίας

Η υδροληψία θα γίνεται μέσω ενός πύργου υδροληψίας σε διάφορες στάθμες. Ο πύργος υδροληψίας βρίσκεται στην αρχή της σήραγγας που θα χρησιμοποιείται για υδροληψία και την εκτροπή του νερού.

Τρία σημεία που ενδιαφέρουν

  1. Λέμε παραπάνω πως το έργο θα παραδοθεί από τον Άκτωρα στο τέλος του 2021. Αυτό δεν σημαίνει πως την επόμενη μέρα θα δούμε μια «λίμνη» 25 εκατομμυρίων κυβικών γεμάτη νερό. Το πότε θα γεμίσει το φράγμα θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, κυρίως από την ένταση των καιρικών φαινομένων (βροχές χιόνια κ.λπ) τα οποία θα τροφοδοτούν τον Ασωπό και αυτός με την σειρά του το φράγμα. Αν το 2022 έχει ένταση καιρικών φαινομένων, με πολλές βροχές, χιόνια κ.λπ, ίσως και μέσα στο 2022 το φράγμα να γεμίσει. Αλλιώς, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος.
  2. Το δεύτερο σημείο που έχει σημασία αφορά την αξιοποίηση του φράγματος για τον σκοπό κατασκευής του, δηλαδή την άρδευση. Όπως είναι γνωστό, νέο δίκτυο που να μεταφέρει το νερό του φράγματος δεν προβλέπεται αυτή την στιγμή –άλλη μια ελληνική παραδοξότητα! Για τον λόγο αυτό στην αρχή θα αξιοποιηθεί το δίκτυο του ΑΟΣΑΚ με όλα τα προβλήματα που έχει λόγω παλαιότητας. Μέσα στις συμβατικές υποχρεώσεις του εργολάβου είναι να κατασκευαστεί ένας αγωγός 4 χιλιομέτρων, με σωλήνες Φ1200, οι οποίοι θα ρίχνουν το νερό του φράγματος στο δίκτυο του ΑΟΣΑΚ.
    Αυτή την στιγμή είναι σε πρώιμο στάδιο η εκπόνηση μελέτης 900.000 ευρώ για την κατασκευή νέου δικτύου. Όπως είναι προφανές το έργο αυτό θα αργήσει πολύ και μέχρι τότε θα «βολευτούμε» με το δίκτυο του ΑΟΣΑΚ. Δεν αποκλείεται, πάντως, η Περιφέρεια να αναλάβει την χρηματοδότηση της αποκατάστασης του δικτύου σε όποια σημεία έχουν πρόβλημα.
  3. Η αναπτυξιακή διάσταση του έργου είναι βαρύνουσα και αφορά κυρίως τον πρωτογενή τομέα, καθώς είναι ένα έργο αρδευτικό. Ταυτόχρονα, όμως, έχει και τουριστικό χαρακτήρα, καθώς θα αποτελεί ένα επισκέψιμο μνημείο. Για τον λόγο αυτό μεγάλη σημασία έχει ο δρόμος Νεμέα – Κιάτο, ο οποίος, όπως λέμε και στο προοίμιο του κειμένου αποτελεί τον μοναδικό –ουσιαστικά- τρόπο να φτάσει κανείς γρήγορα και με ασφάλεια στο Φράγμα. Ο δρόμος αυτός με τα πολλαπλά οφέλη για όλη την Κορινθία είχε παγώσει για καιρό (δείτε εδώ το αναλυτικό ρεπορτάζ που κάναμε για τον δρόμο) και ουσιαστικά ξεμπλόκαρε τον περασμένο μήνα με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης ανάμεσα στην περιφέρεια και τους δήμους Νεμέας και Κιάτου. Όταν αυτός ο δρόμος ολοκληρωθεί μαζί με το φράγμα θα αλλάξουν για τα καλά την φυσιογνωμία όλης της περιοχής και όλης της Κορινθίας.

Να πούμε τέλος, ότι το Φράγμα Ασωπού επισκέφτηκε κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ με τον βουλευτή Κορινθίας Γιώργο Ψυχογιό και τον τέως γ.γ. του ΥΠΑΑΤ Χαράλαμπο Κασίμη, ο οποίος ήταν και ο άνθρωπος που κατάφερε να χτίσει την γέφυρα πάνω από την οποία το έργο πέρασε από την μία προγραμματική περίοδο στην άλλη, εξασφαλίζοντας την χρηματοδότησή του.

Παρόντες ήταν ακόμη η πρώην βουλεύτρια Μαρία Θελερίτη, ο υποψήφιος βουλευτής Γιάννης Γκούτσης, ο πρόεδρος της Κοινοτητας Βραχατίου Γιώργος Βασιλείου και μέλη από την ΟΜ Βέλου-Βόχας (ακολουθεί ξεχωριστό ρεπορτάζ και δηλώσεις).

Κορωνοϊός: 50 νέα κρούσματα στη χώρα -Τα 27 εισαγόμενα

Previous article

Τέλος η αγωνία, ανακοινώθηκαν οι βάσεις

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.