Πώς μπορεί κανείς να εντοπίσει την ταυτότητα ενός λαού; Θα χρειαστούν έθιμα και δρώμενα, άνθρωποι που συναθροίζονται και συνεχίζουν την παράδοση που κληρονόμησαν από τους συγγενείς τους και τρία ειδικά συστατικά.
Το πρώτο είναι οι ήχοι: τα τζιτζίκια που τριβελίζουν τις ηλιόλουστες μέρες, η καμπάνα της εκκλησιάς που χτυπάει, τα κουζινικά που κατεβαίνουν από τα ράφια για να προετοιμάσουν το φαγητό, οι συρτές και παθιασμένες μουσικές και οι φωνές.
Το δεύτερο είναι η γεύση, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Η γεύση της εμπειρίας, η γεύση μέσω μιας εικόνας που ανοίγει παράθυρα στον τρόπο ζωής και διασκέδασης ενός τόπου.
Το τρίτο είναι ο μίτος, το νήμα μεταξύ της ενδυμασίας και της τοποθεσίας, και της κουλτούρας, που δεν συναντά χρονικούς περιορισμούς. Τα τρία συστατικά δένονται σφιχτά και ζωντανά μέσα από το φωτογραφικό πρότζεκτ του Μιχάλη Παππά Μίτος, που έφτασε μέχρι και την vogue: το νήμα της Ελλάδας, ένας φόρος τιμής στην εθνογραφία της χώρας με επίκεντρο τις τοπικές ενδυμασίες.
Η παράδοση και η λαϊκή τέχνη διάφορων περιοχών αποδίδονται με μια σύγχρονη και ανανεωμένη ματιά στο περιβάλλον των πρωταγωνιστών: το καθιστικό με τα κάδρα των προγόνων, εδώ και δεκαετίες κρεμασμένα δίπλα από το μπουρί της σόμπας, ένας τοίχος στο σχολείο που έχει καρφωμένο πάνω του έναν σταυρό, ένα ξερολίβαδο που δίνει ζωή μονάχα σε ένα δέντρο και άλλα πολλά παραδείγματα αποτελούν το φόντο για την ανάδειξη του νήματος της χώρας και των ανθρώπων που τη συγκροτούν.
Το έργο Μίτος είναι ένα εν εξελίξει Εθνογραφικό αφιέρωμα που εστιάζει στις τοπικές ενδυμασίες ανά την Ελλάδα και σε αυτό το αφιέρωμα μπήκε και η νυφική φορεσιά της Περαχώρας Κορινθίας.
Η “Μουντάφισσα” ξεχωρίζει από τον ιδιαίτερο κεφαλόδεσμο, την μπόλια (ή μπάλι ή μεσάλι). Θεωρείται από τους αρχαιότερους τύπους γυναικείου κεφαλόδεσμου στον Ελλαδικό χώρο. Ραμμένη από δίμιτο βαμβακερό ύφασμα με κεντήματα στις άκρες και μακριά μεταξωτά κρόσσια με φούντες στις απολήξεις. Κέντημα από μετάξι σε κόκκινο χρώμα, σκούρο καφέ με λίγο πράσινο, μπλε, κίτρινο ή μαύρο.
Η “Μουντάφισσα”, λοιπόν, εντάχθηκε στο έργο του Μιχάλη Παππά, μέσω του Εθνογραφικού Εργαστηρίου του Συνδέσμου Λουτρακιωτών Περαχωριτών “Ο Ίβυκος“. Για την εικονιζόμενη, Μαργαρίτα Παππά, επιλέχθηκαν μοναδικά κομμάτια του 19ου αιώνα από οικογένειες Περαχωριτών τις οποίες και ευχαριστούμε θερμά!
Συγχαρητήρια στους επιστημονικούς συνεργάτες του εργαστηρίου, Θάνο Κώτση, Αριστούλα Τόλη και στον καταξιωμένο φωτογράφο Μιχάλη Παππά για το συνολικό αποτέλεσμα αλλά και για το πέρασμα του νήματος Μίτος από την Περαχώρα!
Ευχαριστούμε πολύ τις Παραδοσιακές φορεσιές Ασπασίας και Νίκου Δοσαρά για την συμμετοχή και παρουσίαση!
Η φωτογράφιση έγινε στο Λαογραφικό Μουσείο Περαχώρας.
Μitos Project.
Comments