Με την τιμή της βενζίνης να κάνει διαδοχικά ρεκόρ σήμερα, έχει ενδιαφέρον να δούμε πόσο πληρώναμε τα γεμίσματά μας ακριβώς πριν μια δεκαετία.
Η τιμή των καυσίμων στη χώρα μας είναι μια… πονεμένη ιστορία, αφού από το 2010 και μετά η χώρα μας βρίσκεται σταθερά μέσα στο Top 5 των ακριβότερων τιμών βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επιβαρύνοντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό των ιδιοκτητών αυτοκινήτων.
Οι λόγοι για αυτό είναι πολλοί και σύνθετοι, όμως ένας από τους πιο σημαντικούς είναι η μεγάλη επιβάρυνση που υπάρχει από τον περίφημο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην τιμή που πληρώνουμε στα καύσιμα. Πρόκειται για έναν φόρο ο οποίος προϋπήρχε και πριν το 2010 στην Ελλάδα και κυμαινόταν από τα 0,35 με 0,41 ευρώ/λίτρο, μέχρι που το 2010 εκτοξεύτηκε στα 0,67 ευρώ/λίτρο για να σταθεροποιηθεί το 2017 στα 0,7 ευρώ/λίτρο στο οποίο βρίσκεται μέχρι και σήμερα.
Πριν λοιπόν από μια 10ετία, τον Ιούνιο του 2012 και με τον ΕΦΚ να μη βρίσκεται πολύ «μακριά» από ό,τι σήμερα, η τιμή της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα ήταν 1,678 ευρώ/λίτρο, φθηνότερη δηλαδή κατά 0,718 ευρώ/λίτρο σε σχέση με τα 2,396 ευρώ/λίτρο που κοστίζει σήμερα.
Τα 0,718 ευρώ/λίτρο είναι μια σημαντικό ποσόν, αφού σε ένα μέσο αυτοκίνητο με ρεζερβουάρ 50 λίτρων προκύπτει μια σημαντική διαφορά 35,9 ευρώ σε κάθε μας γέμισμα.
Τι δημιουργεί όμως αυτή τη διαφορά σήμερα; Μια σύγκριση στην ανάλυση των τιμών, μας αποκαλύπτει ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης έρχεται από την τιμή του διυλιστηρίου.
Τον Ιούνιο του 2012 λοιπόν η τιμή αυτή βρισκόταν στα 0,574 ευρώ/λίτρο, ενώ 10 χρόνια αργότερα, τον Ιούνιο του 2022 η ίδια τιμή έχει σχεδόν διπλασιαστεί και βρίσκεται στα 1,1084 ευρώ/λίτρο. Για να γίνει ακόμη πιο κατανοητή η διαφορά αυτή, το 2012 η τιμή του διυλιστηρίου αφορούσε στο 34,2% της τελικής τιμής στην αντλία, ενώ το 2022 αγγίζει το 46,3%.
Και σε αυτά τα ποσά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι θα πρέπει να προστεθεί και η επιβάρυνση του Φ.Π.Α. η οποία το 2012 ήταν 0,132 ευρώ/λίτρο, ενώ σήμερα 0,254 ευρώ/λίτρο, ανοίγοντας ακόμη περισσότερο την «ψαλίδα» της διαφοράς.
Πάντως για να μην αφήνουμε έξω από την εξίσωση και την υψηλή φορολογία που έχει στα καύσιμα η Ελλάδα και ιδίως το ρόλο που παίζει το 2022 (αλλά έπαιζε και το 2012) ο ΕΦΚ στην αύξηση της τιμής της βενζίνης, αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας στην τιμή καυσίμου χωρίς φόρους βρίσκεται σήμερα στη 12η ακριβότερη θέση της Ε.Ε., ενώ όταν προστίθενται οι φόροι (με κυριότερο φυσικά τον ΕΦΚ) εκτοξεύεται στην 4η…
Comments