ΙΣΤΟΡΙΑ

Οι «Υπαστυνόμοι Ρεξ» της αρχαίας Ελλάδας. Οι σκύλοι που αποκάλυψαν δολοφόνους και καταδίωξαν ιερόσυλους

0

του Κωνσταντίνου Λαγού

Ο Πλούταρχος που έζησε τον 1ο αιώνα μ. Χ, υπήρξε ιστορικός, φιλόσοφος, βιογράφος, ρήτορας, και δάσκαλος. ‘Ηταν πολυγραφότατος και ένα από τα έργα του που σώθηκαν έχει τον τίτλο «Ηθικά». Εκεί καταγράφει εκπληκτικές ιστορίες για αρχαίους σκύλους που έλυσαν υποθέσεις δολοφονιών και άλλων εγκληματικών ενεργειών.

Σύγχρονη μαρμάρινη προτομή του Πλουτάρχου στην πατρίδα του τη Χαιρώνεια στη Βοιωτία.

Αρχαίοι «Υπαστυνόμοι Ρεξ»

Η πρώτη περίπτωση αφορά ένα σκύλο που αποκάλυψε στον βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου τους δολοφόνους ενός εγκλήματος. Η δεύτερη, αφορά το σκύλο του ποιητή Ησιόδου που ήταν υπεύθυνος για τη σύλληψη των δολοφόνων του.

Χάρη σ’ ένα άλλο σκύλο οι Αθηναίοι μπόρεσαν να συλλάβουν αυτόν που έκλεψε τα χρυσά και τα ασημένια αναθήματα από το ναό του Ασκληπιού κάτω από την Ακρόπολη. Ο σκύλος που φυλούσε το ναό τον καταδίωξε για δύο μέρες μέχρι και τους σημερινούς Αγίους Θεοδώρους, δηλαδή σε μία απόσταση, 65 χιλιομέτρων. ‘Ετσι στάθηκε δυνατή η σύλληψη του ιερόσυλου.

Αρχαία ελληνική πυξίδα (αγγείο) με παράσταση κεφαλιού σκύλου με χολλάρο. Μουσείο Βαλτιμόρης (συλλογή Walters αρ. 4882).

Ἠταν τέτοια η εκτίµηση των Αθηναίων για τον σκύλο αυτό, που έβγαλαν νόµο
βάσει του οποίου θα σιτιζόταν εφ’ όρου ζωής. Επίσης, το ὀνομά του («Κάππαρος») αναγράφηκε σε επιγραφή και έτσι έγινε γνωστό.


Και ένας σκύλος «ντίβα»
Ο Πλούταρχος, που απὀ το κείμενό του δείχνει ότι αγαπούσε τα σκυλιά, µιλά µε θαυμασμό και για ένα άλλο σκυλί. Αυτό έτυχε να το δει και ο ίδιος. Δεν έλυσε κάποιο μυστήριο εγκλήματος, αλλά συμμετείχε σε µία θεατρική παράσταση στη Ρώμη.
Όπως ισχυρίζεται ο Πλούταρχος, ἐπαιζε µε τέτοιο τρόπο που συγκινούσε βαθιά τους πάντες, ακόµη και τον αυτοκράτορα της εποχής Βεσπασιανό, ο οποίος πριν καταλάβει την εξουσία υπήρξε ένας από τους πιο σκληροτράχηλους Ρωμαίους στρατηγούς.


Σκύλοι αποκαλύπτουν δολοφόνους


«Και ο βασιλιάς Πύρρος σ᾿ ένα ταξίδι του έτυχε να συναντήσει ἕνα σκύλο που φύλαγε τη σορό ενός δολοφονηµένου άνδρα (που ήταν ο ιδιοκτήτης του). Στην απορία του για το τι είχε συμβεί, του είπαν ότι ο σκύλος είχε παραμείνει εκεί χωρίς να φάει για τρεις µέρες και αρνιόταν να φύγει. Ο Πύρρος έδωσε εντολή να ταφεί η σορός, να υπάρξει φροντίδα για τον σκύλο και να τον
φέρουν στη συνοδεία του.

Προτομή του Πύρρου της ρωμαϊκής εποχής στο Αρχαιολογικό Μουσείο της
Νάπολης.

Λίγες µέρες αργότερα, έγινε επιθεώρηση των στρατιωτών (του Πύρρου), οι οποίοι παρέλασαν µπροστά από τον βασιλιά που ήταν στον θρόνο του, ενώ ο σκύλος καθόταν ήσυχος δίπλα του. Αλλά όταν είδε τους δολοφόνους του κυρίου του να περνούν µπροστά, όρμησε εναντίον τους µε άγρια γαβγίσµατα και καθώς εξέφραζε (µε τον τρόπο αυτό) την κατηγορία του, γύρισε και κοίταξε τον βασιλιά, ώστε όχι µόνο αυτός, αλλά και όλοι όσοι ήταν παρόντες υποπτεύτηκαν τους άντρες.
Αμέσως συνελήφθησαν και όταν ανακρίθηκαν, µαζί µε τη συνδρομή και άλλων στοιχείων, οµολόγησαν τη δολοφονία και τιµωρήθηκαν.

Παράσταση σκύλου που ξύνει τα αυτί του µε το πίσω πόδι του σε αρχαίο ελληνικό
αγγείο της κλασικής εποχής που βρίσκεται στο Μουσείο Α5Ππποϊθαη του
Πανεπιστηµίου της Οξφόρδης.

Το ίδιο λέγεται ότι έκανε και ο σκύλος του ποιητή Ησίοδου, εξαιτίας του οποίου καταδικάστηκαν οι γιοι του Γανύκτωρ του Ναυπακτίου, που ήταν υπεύθυνος για τη δολοφονία του Ησίοδου».

Ο Κάππαρος καταδιώκει τον ιερόσυλο


«Κάποιος μπήκε κρυφά στο ναό του Ασκληπιού(στην Αθήνα) έκλεψε όσα χρυσά και ασημένια αφιερώματα δεν ήταν ογκώδη και διέφυγε νομίζοντας ότι δεν τον είχε αντιληφθεί κανείς. Αλλά ο σκύλος που ήταν φύλακας, και του οποίου το όνοµα ήταν Κάππαρος, όταν κανένας από τους νεωκόρους δεν ανταποκρίθηκε στο γάβγισµά του, καταδίωξε τον κλέφτη του ναού καθώς έφευγε.

Ο ναός του Ασκληπειού στους πρόποδες της Ακρόπολης

Πρώτα ο άνδρας του πέταξε πέτρες, αλλά δεν κατάφερε να τον διώξει. Όταν ξηµέρωσε, ο σκύλος δεν πλησίαζε κοντά, αλλά ακολουθούσε τον άνθρωπο, έχοντας τον πάντα στο οπτικό του πεδίο και αρνιόταν να φάει το φαγητό που του έριχνε. Αυτός σταμάτησε για να ξεκουραστεί, και όλη τη νύχτα ο σκύλος τον φύλαγε.


Όταν ο άντρας ξεκίνησε και πάλι την πορεία του, ο σκύλος σηκώθηκε και συνέχισε να τον ακολουθεί, προσπαθώντας να τραβήξει την προσοχή των άλλων ανθρώπων που συναντούσε στο δρόµο κάνοντας τους χαρές και γαβγίζοντας δίχως, όµως, να παρατά την καταδίωξη (του κλέφτη).
Εκείνοι που ερευνούσαν την κλοπή μόλις πληροφορήθηκαν τα καθέκαστα από ανθρώπους που είχαν δει τον σκύλο µε τον άντρα, και τους είπαν το χρώμα και το µέγεθος του σκύλου, εντείναν ακόµη πιο δυναμικά την καταδίωξη (του κλέφτη), τον οποίο έπιασαν και έφεραν πίσω (στην Αθήνα) από το Κρομμυών (μικρός αρχαίος οικισμός μεταξύ του Ισθμού της Κορίνθου και των Μεγάρων, στους σημερινούς Αγίους Θεοδώρους).

Σκηνή από αθηναϊκό αγγείο του 5ου αι. πΧ

Στην επιστροφή, ο σκύλος ήταν στην κεφαλή της πορείας, καµαρωτός και ενθουσιώδης, σαν να διεκδικούσε για τον εαυτό του τα εύσηµα για την καταδίωξη και τη σύλληψη του κλέφτη του ναού. Ο δήµος πράγματι ενέκρινε ψήφισμα να σιτίζεται για πάντα µε δηµόσια δαπάνη και ανέθεσαν στους
ιερείς(του ναού του Ασκληπιού) την ευθύνη αυτή».


Ο σκύλος που συγκίνησε τον αυτοκράτορα


«Ο σκύλος εμφανίστηκε σε µια παντοµίµα µε δραματική πλοκή και πολλούς χαρακτήρες, και προσάρµοζε το παίξιµό του σε όλα τα σηµεία µε τις πράξεις και τις αντιδράσεις που απαιτούσε το κείµενο. Συγκεκριµένα (µε βάση την πλοκή του έργου) πειραματίζονταν σε αυτό µε ένα φάρμακο ήταν υπνωτικό, αλλά στην ιστορία υποτίθεται ότι ήταν θανατηφόρο. Ο σκύλος πήρε το ψωμί
που υποτίθεται ότι είχε το ναρκωτικό και το κατάπιε. Λίγο αργότερα, ο σκύλος φάνηκε να τρέμει και να τρεκλίζει και να κουνά το κεφάλι του, µέχρι που τελικά ξάπλωσε και απλώθηκε κατά γης σαν πτώμα, αφήνοντας τον εαυτό του να τον σέρνουν και να τον τραβούν όπως η πλοκή του έργου προέβλεπε. Όταν όµως αναγνώρισε από τα λόγια και τη δράση ότι είχε έρθει η ώρα, στην αρχή άρχισε να κουνιέται αργά σαν να συνερχόταν από βαθύ ύπνο, σήκωσε το κεφάλι του και κοίταξε γύρω.

Έπειτα, προς έκπληξη των θεατών, σηκώθηκε και προχώρησε στο σωστό άτοµο (µε βάση την πλοκή του έργου) και τον κοίταξε µε χαρά και ευχαρίστηση, ἔτσι ώστε όλοι, ακόµα και ο ίδιος ο αυτοκράτορας -γιατί ο ηλικιωμένος Βεσπασιανός ήταν παρών στο Θέατρο του Μαρκέλλου συγκινήθηκαν βαθιά».


Πλουτάρχου, Ηθικά, Βιβλίο ΧΙΙ (920a — 999b) Πότερα τῶν ζῴων φρονιµώτερα
τὰ χερσαία ἢ τὰ ἔνυδρα
(«Ποια ζώα είναι πιο έξυπνα, τα της ξηράς ή τα θαλάσσια»)

πηγή: Μηχανή του χρόνου

Σαντορίνη: Υπό παρακολούθηση ο αυξανόμενος όγκος μάγματος στο υποθαλάσσιο ηφαίστειο Κολούμπος

Previous article

Ακρίβεια: Έρχεται νέο κύμα ανατιμήσεων – Αυξάνονται οι τιμές σε 400 προϊόντα

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.