Δεν πρόλαβε καν να «ζεσταθεί» το σύστημα και τα νούμερα ήδη τρομάζουν. Οι πρώτες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης στους δρόμους της Αττικής άνοιξαν τα μάτια σε μια πραγματικότητα που όλοι υποψιαζόμασταν, αλλά κανείς δεν ήθελε να μετρήσει.
Από την Τρίτη έως την Παρασκευή, μόνο στη Λεωφόρος Συγγρού καταγράφηκαν περισσότερες από 1.000 παραβάσεις για χρήση κινητού και μη χρήση ζώνης. Σαν να μην έφτανε αυτό, περίπου 800 οδηγοί πιάστηκαν να κινούνται πάνω από το όριο των 90 χιλιομέτρων την ώρα. Τέσσερις ημέρες. Ένας δρόμος. Ένα αποκαλυπτικό δείγμα.
Και δεν είναι μόνο η Συγγρού. Στη Λεωφόρος Μεσογείων μετρήθηκαν 480 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη, ενώ στη Λεωφόρος Βουλιαγμένης καταγράφηκαν 285 αντίστοιχες παραβάσεις. Όχι από απροσεξία της στιγμής, αλλά από συνήθεια. Από μια επικίνδυνη κανονικότητα.
Η πιλοτική λειτουργία ξεκίνησε σε οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας στην Αττική, έπειτα από υπόδειξη της Ελληνικής Αστυνομίας. Πρόκειται για τις πρώτες κάμερες AI που βγαίνουν στους δρόμους, στο πλαίσιο του σχεδιασμού του Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και σύντομα θα διασυνδεθούν με το σύστημα της Τροχαίας.
Οι κάμερες είναι εμφανείς, δεν κρύβονται και δεν αιφνιδιάζουν. Καταγράφουν υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση κόκκινου, χρήση κινητού, μη χρήση ζώνης ή κράνους, κίνηση σε ΛΕΑ. Με απλά λόγια, ό,τι σκοτώνει στους δρόμους.
Τα σημεία δεν είναι τυχαία. Πανεπιστημίου και Βασιλίσσης Σοφίας, Μεσογείων και Χαλανδρίου, Μαραθώνος στη Ραφήνα, Συγγρού στην Καλλιθέα, Ποσειδώνος σε Βούλα, Βάρη και Άλιμο, Βουλιαγμένης στο Ελληνικό, Κηφισίας στο Ψυχικό. Ο χάρτης της παραβατικότητας συναντά τον χάρτη της καθημερινής μετακίνησης.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου μιλά για πολιτική απόφαση με κοινωνικό πρόσημο και για μετάβαση από τα λόγια στην πράξη. Το κρίσιμο, όμως, δεν είναι οι δηλώσεις. Είναι το επόμενο βήμα. Το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων, που υπόσχεται ταχύτητα, διαφάνεια και τέλος στις καθυστερήσεις.
Μέχρι το Πάσχα, οι κάμερες θα «κουμπώσουν» σε ένα ψηφιακό σύστημα που θα ειδοποιεί τον πολίτη μέσω gov.gr, θα δέχεται ηλεκτρονικές ενστάσεις και θα μειώνει τη γραφειοκρατία. Τα δεδομένα θα είναι κρυπτογραφημένα, οι διαδικασίες αυτοματοποιημένες και η αφαίρεση άδειας, όπου προβλέπεται, άμεση.
Το σχέδιο δεν σταματά εδώ. Το δίκτυο θα φτάσει τις 2.500 κάμερες, με 2.000 σε σταθερά σημεία και 500 σε λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Η Περιφέρεια Αττικής προσθέτει άλλες 388, ενώ εντάσσονται και οι κάμερες της Αττικής Οδού.
Το μεγάλο στοίχημα, ωστόσο, δεν είναι τεχνολογικό. Είναι κοινωνικό. Να αλλάξει η οδηγική συμπεριφορά. Να σταματήσει το κινητό να θεωρείται προέκταση του τιμονιού. Να πάψει το κόκκινο να αντιμετωπίζεται ως σύσταση.
Οι κάμερες έκαναν την αρχή. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Το ερώτημα είναι αν θα αλλάξουμε πριν μας αλλάξουν συνήθειες με το ζόρι. Γιατί στους δρόμους, το λάθος δεν συγχωρείται δεύτερη φορά.










Comments