Ξεκινά σε λίγη ώρα η σύσκεψη του περιφερειάρχη με τους δημάρχους της Κορινθίας, της Αργολίδας και της Αρκαδίας για το ζήτημα της μεταφοράς των απορριμμάτων στην μονάδα που τέθηκε απο χτες σε λειτουργία στην Παλαιόχουνη Αρκαδίας. Η σύσκεψη αφορά το χρονοδιάγραμμα της μεταφοράς των απορριμμάτων απο τους δήμους των τριών νομών, αλλά και το χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση των χωματερών που είναι σε λειτουργία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως είναι μια μεγάλη μέρα για την Κορινθία αλλά και για όλη την Πελοπόννησο η σημερινή -ουσιαστικά η χτεσινή- αφού φαίνεται πως το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων παίρνει τον δρόμο του οριστικά και αμετάκλητα. Τώρα, όμως, είναι πια η ώρα να συζητήσουμε το άλλο μεγάλο πρόβλημα που θα αναδυθεί και δεν είναι άλλο από το πρόβλημα του αυξημένου κόστους των δημοτικών τελών.
Δημοτικών τελών που όλοι ξέρουμε ότι πληρώνονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, οι οποίοι ήδη έχουν εξακοντιστεί. Και μπορεί η αύξηση σε αυτά τα τέλη να μην περνάει άμεσα στους λογαριασμούς, αφού η πρώτη φάση της δοκιμαστικής διαχείρισης είναι δωρεάν (η μεταβατική διαχείριση θα διαρκέσει έως 14 μήνες), αλλά η ώρα που θα κληθούμε να πληρώσουμε τον …βαρκάρη δεν είναι πολύ μακριά…
Το πρόβλημα της μεγάλης αύξησης των τελών εξακολουθεί να απασχολεί τους δημάρχους, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι ο μόνος δρόμος για να μην είναι υπέρογκες αυτές οι αυξήσεις είναι να προωθηθεί η ανακύκλωση στην πηγή.
Αξίζει επίσης να πούμε πως οι αποφάσεις έχουν ληφθεί και καμία απόφαση δημοτικού συμβουλίου δεν μπορεί να τις αναιρέσει.
Η σύμβαση, άλλωστε, προβλέπει ότι το κόστος της διαχείρισης θα καταβάλλεται από το κράτος στην ΤΕΡΝΑ, απ’ ευθείας από τα ανταποδοτικά τέλη, τα οποία -ως γνωστόν- πληρώνει κάθε οικογένεια μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, χωρίς την παρέμβαση τρίτων. Άρα, τα χρήματα θα μπαίνουν στα ταμεία της ΤΕΡΝΑ, είτε θέλει κάποιος να κάνει διαχείριση, είτε έχει άλλα σχέδια στο μυαλό του.
Θυμίζουμε ότι πριν από έναν χρόνο ο δήμαρχος Βέλου Βόχας Αννίβας Παπακυριάκος, μιλώντας στο korinthia.net.gr είχε αναφερθεί στην αύξηση των δημοτικων τελών, λέγοντας ότι το κόστος διαχείρισης μπορεί να τετραπλασιαστεί και η μοναδική λύση θα είναι η ενίσχυση της ανακύκλωσης. Υποστηρίζει επίσης πως το κόστος της καταβολής «ποινής» για την εγγυημένη ποσότητα θα αποδειχτεί μικρότερο από το κόστος, αν δεν γίνεται σωστή ανακύκλωση.
Αυτό φέρνει μπροστά μας το άλλο μεγάλο ερώτημα που είναι τι θα γίνει με την προφανή αναντιστοιχία που προκαλείται ανάμεσα στην κοινοτική οδηγία και την σύμβαση. Δηλαδή, ενώ η κοινοτική οδηγία 851/2018 προβλέπει πρόστιμα αν δεν πιάσουμε τους στόχους της ανακύκλωσης, η σύμβαση προβλέπει πρόστιμα αν δεν πηγαίνουμε στην Μονάδα συγκεκριμένες ποσότητες απορριμμάτων (ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα στις 150.000 τόνους ετησίως, με τη δυναμικότητα της μονάδας είναι 200.000 τόνοι).
Είναι προφανές ότι και τα δύο (και ανακύκλωση να κάνουμε και συγκεκριμένες μεγάλες ποσότητες να πηγαίνουμε στην Μονάδα, ώστε αυτή να καθίσταται κερδοφόρα) δεν μπορούν να γίνουν. Και τα πρόστιμα όλοι ξέρουμε ποιος θα τα πληρώνει…
Σύμφωνα, λοιπόν, με την πρόταση του ΦΟΔΣΑ, η χρέωση για την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης απορριμμάτων μέσω ΣΔΙΤ προτείνεται να καθοριστεί στο ίδιο ύψος με την καθορισθείσα τιμή εισόδου στις μονάδες (Gate fee) που προβλέπεται στις σχετικές συμβάσεις εκτέλεσης του έργου για τα έτη 1-2 της σύμβασης, δηλαδή 69,1 € + ΦΠΑ 24 % (σύνολο 85,68 ευρώ) ανά τόνο απορριμμάτων, που θα παραδίδονται στις πύλες εισόδου (3 Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων + 2 Σταθμοί Μεταφόρτωσης Αποβλήτων).
Ειδικότερα:
- για τον δ. Κορινθίων, ο οποίος κινείται περίπου στους 20 χιλιάδες τόνους απορριμμάτων (ανακυκλώσιμων και μη) ετησίως, το τελικό κόστος μπορεί να φτάσει τα δύο εκατομμύρια,
- για τους δ. Σικυωνίων (περίπου 8.000 τόνοι) και Λουτρακίου Αγίων Θεοδώρων (7.500 τόνοι) θα ξεπεράσει τις 700.000,
- για τους δ. Βέλου-Βόχας (6.600 τόνοι) και Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης (6.000 τόνοι) θα αγγίξει σχεδόν τις 600.000,
- για τον δ. Νεμέας (2.200 τόνοι) θα φτάσει περίπου τις 250.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι τα χρήματα αυτά είναι επιπλέον αυτών που ήδη δαπανά κάθε δήμος για την αποκομιδή των απορριμμάτων και αναμένεται να «φουσκώσουν» για τα καλά τα τέλη καθαριότητας.
Comments