Ισχυρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η γνωστοποίηση της παραίτησης της Φάλιας Παπαγιαννοπούλου από το Κέντρο Πολιτισμού Αθλητισμού και Περιβάλλοντος (ΚΕΠΑΠ). Η κυρία Παπαγιαννοπούλου συνεργαζόταν με το ΚΕΠΑΠ για περισσότερα από δέκα χρόνια, έχοντας δημιουργήσει μία εξαιρετική χορωδία, την OPUS FEMINA, η φήμη της οποίας είχε ξεπεράσει τα σύνορα της Κορινθίας, με συνεργασίες που έφτασαν ακόμη και μέχρι το Μέγαρο Μουσικής.
Tότε (Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018), η Opus Femina, συμμετείχε σε μία ιστορική μουσική παράσταση -την πρώτη καθολικής προσβασιμότητας μουσική παράσταση σε άτομα με αναπηρία σε κλειστό συναυλιακό χώρο στην Ελλάδα- μαζί με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη και την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ.
Οι λόγοι της παραίτησης της Φάλιας Παπαγιαννοπούλου δεν έχουν γίνει γνωστοί, αφού και η ίδια δεν έχει θελήσει να δώσει δημοσιότητα. Ωστόσο, άνθρωποι που γνωρίζουν το παρασκήνιο της παραίτησης και μίλησαν στο korinthia.net.gr έκαναν λόγο για ένα πολύ άσχημο κλίμα, που είχε διαμορφωθεί τόσο για την Φάλια, όσο και για άλλους εργαζόμενους ή συνεργάτες, εντός του πολιτιστικού οργανισμού της Κορίνθου.
Πολλοί μίλησαν για σημαντική οπισθοχώρηση που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια -«κι αν φανταστείς ποιοι ήταν επικεφαλής του Οργανισμού τα προηγούμενα χρόνια καταλαβαίνεις, τι σημαίνει οπισθοχώρηση», μας είπε χαρακτηριστικά ένας εκ των συνομιλητών μας.
Επί της ουσίας, η παραίτηση της Φάλιας Παπαγιαννοπούλου συνιστά μία σημαντική απώλεια για το ΚΕΠΑΠ, καθώς η OPUS FEMINA είχε ενεργό συμμετοχή σε όλες σχεδόν τις σημαντικές καλλιτεχνικές δράσεις που υλοποιούσε ο πολιτιστικός οργανισμός.
Έγραψαν για την Φάλια
Είναι χαρακτηριστικά όσα γράφτηκαν στο FB τις τελευταίες ημέρες με αφορμή το γεγονός αυτό, από δημότες της Κορίνθου και φίλους του ΚΕΠΑΠ, στο FB σε δημόσιες αναρτήσεις τους:
- Χαράλαμπος Κασίμης
Η παραίτηση της Φάλιας Παπαγιαννοπούλου από το ΚΕΠΑΠ του Δήμου Κορινθίων μπορεί να έπεσε σαν βόμβα για κάποιους συμπολίτες μας, σοβούσε όμως εδώ και καιρό.
Δεν χρειάζεται να προσθέσω κι’ εγώ στα τόσα σημαντικά για το έργο της που ανέφεραν διάφοροι φίλοι και φίλες στα κοινωνικά δίκτυα. Για μένα η Φάλια Παπαγιαννοπούλου και το OPUS FEMINA σηματοδοτούσαν την ακούραστη, δημιουργική αλλά και συμβολική προσπάθεια μιας ομάδας ανθρώπων να οικοδομήσουν μια νέα πολιτισμική ταυτότητα και ένα νέο ήθος στην τέχνη και τον πολιτισμό κόντρα σε δυνάμεις και λογικές απαξίωσης κάθε τέτοιας πρωτοβουλίας.
Η Φάλια, η OPUS FEMINA και άλλες ομάδες για χρόνια παράγουν πολιτισμό, ‘εξάγουν’ πολιτισμό, εκπαιδεύουν στον πολιτισμό σε περιβάλλον ‘άνυδρου τοπίου’ παράφορων, ανυπόφορων κι’ αδιάφορων ‘δημοτικών αρχόντων’ (sic), μεγάφωνων, μικρόφωνων, παράφωνων παραγόντων που ‘αλιεύουν’ καλύτερα σε μια πόλη χωρίς ταυτότητα.
Η παραίτηση της Φάλιας, λοιπόν, σηματοδοτεί μιαν ήττα στην σύγκρουση του νέου που αναζητεί την ταυτότητά του με το παλιό που την έχει χάσει και δεν θέλει να την βρει. Μιαν ήττα προσωρινή όμως που αναμφίβολα οδηγεί στην αφύπνιση και στην ανασύνταξη, στην οποία η Φάλια θα είναι σίγουρα παρούσα.
- Τζένη Σουκαρά
«H Φάλια Παπαγιαννοπούλου αποτελεί την χρυσή συνέχεια του πατέρα της .Ταλαντούχα μουσικός, καλλιεργημένη, με υψηλούς στόχους τους οποίους μαζί με το φωνητικό της σύνολο τους κατέκτησε .Βραβεύσεις , εμφανίσεις, περιοδείες, συνεργασίες, Μέγαρο Μουσικής. Ηταν τιμή για τον δήμο Κορινθίων η ύπαρξή της και μόνον.Το ότι αποχώρησε μας στενοχωρεί και μας ξαφνιάζει. Δεν ξέρω εάν το κατάλαβαν οι ταγοί αυτού του του τόπου πως ήδη απώλεσαν ένα σιρίτι στην ιστορία του τόπου. Γιατί όταν χάνεις σιρίτια μετράς ήττες…».
- Νάνσι Γιαννιδάκη
«Είναι πράγματι μεγάλη απώλεια για το ΚΕΠΑΠ και τον Δήμο Κορινθίων η παραίτηση της Φάλιας που περισσότερο μοιάζει με “σιωπηλή απόλυση” όταν οι συνθήκες στην εργασία σου σε εξαναγκάζουν στην παραίτηση… γιατί η αξιοπρέπεια σου δεν σου επιτρέπει να συνεχίσεις άλλο. Το ΚΕΠΑΠ δυστυχώς έχει χάσει τον προσανατολισμό του εδώ και χρόνια. Λειτουργεί περισσότερο σαν γραφείο διεκπεραιώσεων και όχι σαν οργανισμός που έχει στόχο να παράγει πολιτισμο. Και ναι η ευθύνη των αιρετών είναι αναμφισβήτητα μεγάλη και καθοριστική. Πιστεύω όμως πως στο ότι φτάσαμε σε αυτή την κατάσταση μερίδιο ευθύνης έχουν και οι άνθρωποι που κατέχουν θέσεις ευθύνης στο ΚΕΠΑΠ…».
- Μαργαρίτα Συνγκενιώτου (σε σχόλιο στο παραπάνω post)
«Επιβεβαιώνω. Ήμασταν με τη Φάλια μαζί στο ωδείο, εξαιρετικό πλάσμα και με μεγάλο κίνητρο».
- Πέτρος Θωμαΐδης
Αγαπημένη μου Φάλια,
Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην καρδιά, το ήθος και την ιδιοφυή συναισθηματική σου νοημοσύνη.
Όπως έγραφε ο Μάλερ, η παράδοση δεν είναι να διατηρεί τις στάχτες, αλλά να αναζωπυρώνει τη φλόγα.
Μολονότι γεμίσαμε στάχτες, εσύ μας δίνεις την αίσθηση της αείζωης φλόγας της χορωδιακής καλλιτεχνικής κορινθιακής παράδοσης που έχει την ανεξίτηλη σφραγίδα της Χορωδίας Κορίνθου του Αλέξανδρου Παπαγιαννόπουλου.
Αυτή η φλόγα θα καίει πάντα, σε ό,τι κι αν κάνεις απο δω και εμπρός.
Επίτρεψέ μας μόνο να είμαστε τα “ξερά” κλαδάκια!
- Ντίνα Ξύδη
«Η Φάλια Παπαγιαννοπούλου είναι μια εξαιρετική μουσικός και μαέστρος.
Έχω γράψει κι άλλες φορές για την σπάνια τύχη αυτής της μίζερης πόλης, να έχει στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου στελέχη όπως η Φάλια.
Μπορώ να το βεβαιώσω με τρεις ιδιότητες, επί σχεδόν τριάντα χρόνια:
Της μάνας που εμπιστεύτηκε και τα τρία της παιδιά στην παιδική χορωδία και που αργότερα συνέχισαν – τα δυο- με δική τους επιθυμία στην Opus Femina,
Της δασκάλας που συνεργάστηκε άψογα μαζί της, σε ότι κι αν χρειάστηκε, και κυρίως που θαύμασε τον υπέροχο τρόπο της διδασκαλίας της,
Της εθελόντριας στα προγράμματα του ΚΕΠΑΠ, της Γιορτής του Παιδικού Βιβλίου, που εμπνευστήκαμε με την Rania Sazakli, και μοιραστήκαμε με τη Φάλια και άλλους εθελοντές τη χαρά για την υλοποίηση και την επιτυχία της, αλλά και στις θερινές δράσεις της Βιβλιοθήκης, υπό την πλήρως αδιάφορη, ενίοτε και απαξιωτική σκέπη των δύο τελευταίων δημάρχων και των τεσσάρων τελευταίων τετραετιών.
Μετά τη δημαρχιακή θητεία του μακαρίτη Θωμά Θωμαΐδη, ο οποίος ήταν ο τελευταίος που ενδιαφέρθηκε έστω και στοιχειωδώς με την παραγωγή πολιτισμού στον Δήμο, οι χορωδίες της πόλης μας απαξιώθηκαν σε προσβλητικό βαθμό.
Τελείωσε μέσα στην αδιαφορία η λαμπρή διεθνής τους πορεία, κυρίως επειδή οι επικεφαλής δημοτικοί σύμβουλοι/πρόεδροι του ΚΕΠΑΠ, είτε, αν και αντιλαμβάνονταν την αξία τους, δεν είχαν την αυτονομία να τις στηρίξουν, (εδώ θα βάλω τον Π. Λαμπρινό), καθώς οι αποφάσεις και ο προϋπολογισμός του ΚΕΠΑΠ περνούν από τον ασφυκτικό έλεγχο του Δ. Σ. και κυρίως του Δημάρχου,
είτε επειδή απλώς δεν ήταν σε θέση να αντιληφθούν την μεγάλη αξία του πολιτιστικού κεφαλαίου που έπεσε στα χέρια τους.
Ξαφνική παραίτηση, η παραίτηση της Φάλιας; Μόνο ξαφνική δεν ήταν για όσους γνωρίζουν την αγάπη της για τη δουλειά της, τους ανθρώπους, τους μαθητές της, τη μουσική, την πίστη της στον παιδαγωγικό ρόλο των ομάδων, και στο δημόσιο χαρακτήρα των δράσεών τους, στοιχεία που της έδιναν τη δύναμη και την υπομονή να συνεχίζει.
Με βαθιά πίκρα και πολύ θυμό, για όλους μας, για όλη την πόλη που δεν προστατεύει τα πολύτιμά της, (που ανοηταίνει όταν ψηφίζει κι αδιαφορεί στη συνέχεια),
εκφράζοντας πιστεύω κι όλους όσοι ακολουθούσαμε πιστά τις χορωδίες μας και τη μαέστρο μας, θέλω μόνο να επαναλάβω ό,τι της έλεγα κάθε φορά που τελείωνε μια παράσταση:
Ευχαριστώ, ρε Φαλίτσα!
Η ψυχή μας σε ευχαριστεί, ρε Φαλίτσα!
Να ‘σαι καλά, γενναιόδωρο πλάσμα!».
- Βάννα Γούμενου
«Με αφορμή την απρόσμενη ή την «αναγκαστική;» παραίτηση της Φάλιας Παπαγιαννοπούλου από το ΚΕΠΑΠ του Δήμου Κορινθίων, αυτής της κορυφαίας μουσικοπαιδαγωγού, διευθύντριας των χορωδιακών τμημάτων του ΚΕΠΑΠ, Μαέστρου του Γυναικείου Φωνητικού Συνόλου «OPUS FEMINA» και εκλεκτής φίλης μας,
να προσθέσω κι εγώ στο κείμενο της Ντίνας Ξύδη (και κυρίως στη συγκίνηση και τον θυμό της) μερικές από τις τόσες χαρές και συγκινήσεις που μας έχει προσφέρει η αγαπημένη μας Φάλια με την πανελλαδικής εμβέλειας χορωδία OPUS FEMINA στα χρόνια που πέρασαν:
-τις καταπληκτικές Χριστουγεννιάτικες γιορτές στο Δημοτικό θέατρο,
-την αγαλλίαση να τις απολαμβάνουμε μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου εκατοντάδες φορές,
-τη συγκίνηση στην πολλαπλή συμμετοχή της στη προσπάθεια να σώσουμε τη Δημοτική αγορά κατά τις εκδηλώσεις της Κίνησης Πολιτών το 2008,
-την εξαιρετική συμμετοχή τους στην έκθεση imagine the city που διοργανώθηκε από τους Δίολκους,
-το σαγηνευτικό τραγούδι τους στα σκαλιά των παλιών σπιτιών της Κολοκοτρώνη στην περιήγηση των Δίολκων στην «Κρυμμένη Κόρινθο» το 2017, στα πλαίσια του προγράμματος «Γέφυρες» με το Λαογραφικό Μουσείο και το Ίδρυμα Πειραιώς,
-τη μαγευτική παρουσία τους στο Μέγαρο Μουσικής με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη
-και εκατοντάδες άλλες.
-Και κυρίως την ακάματη παρουσία και βοήθειά της σε οτιδήποτε ανέβαζε λίγο από τη μετριότητα αυτή την πόλη, κόντρα στους ακαλλιέργητους και ανίδεους άρχοντες που την θέλουν πεισματικά μίζερη και καταδικασμένη…
Και τέλος, προσωπικά σε ευχαριστώ πολύ Φαλίτσα για την τιμή που μου έκανες τις όποιες φορές συμπορευτήκαμε.
Να είσαι πάντα καλά στην νέα προσωπική και καλλιτεχνική σου διαδρομή.
Έχεις πολλά να προσφέρεις ακόμα, το ξέρουμε όλοι οι Κορίνθιοι!».
- Νατάσσα Γκολφίνου
«Πραγματικά είναι μέρες που ψάχνω τις λέξεις για να πω όσα αισθάνομαι για την Φάλια Παπαγιαννοπούλου, για την δική μας Φάλια…
Δεν ξέρω αν θα τα γράψω σωστά ή αν θα μπορέσω να εκφράσω όσα νιώθω εγώ, σαν Νατάσα. Μετά από 30 χρόνια που όσο θυμάμαι τον εαυτό μου που ήμουν 5 χρονών παιδάκι με πήρε από το χέρι όπως και όλα τα παιδιά και με οδήγησε στον κόσμο της μουσικής, στον δικό της κόσμο της μουσικής που τόσο λατρέψαμε, που αγαπήσαμε, νιώσαμε, κλάψαμε και όσα άλλα που δεν μπορώ να περιγράψω…
Για εμάς ήσουν, είσαι και θα είσαι το πιο όμορφο κομμάτι της ζωής μας.
Όλα όσα ζήσαμε μαζί σου μπορούμε μόνο εμείς να τα καταλάβουμε γιατί δεν ήσουν μόνο η δασκάλα μας στη μουσική, ήσουν η μητέρα μας, η φίλη μας που πάντα θα άκουγες όσα είχαμε μέσα μας..
Για εμάς η χορωδία δεν ήταν απλά για να μάθουμε τραγούδια ..ήταν ένα μάθημα ζωής που μόνο εσύ μπορούσες να μας το δώσεις..πραγματικά πιστεύω πως θα χρειαστώ πολλές σελίδες για να αποτυπώσω αυτό που αισθάνομαι..
Αισθάνομαι πίκρα που σε ανάγκασαν να παραιτηθείς από αυτό που προσέφερες τόσα χρόνια σε τόσες οικογένειες και στην πόλη μας..
Θα κρατήσω όλα όσα ζήσαμε μαζί σου και με τα υπόλοιπα κορίτσια σαν φυλαχτό…
Σε αγαπάω όσο δεν φαντάζεσαι και λυπάμαι πολύ που δεν μπορέσαμε να συνεχίσουμε όλες μαζί αυτό που τόσο αγαπήσαμε…την χορωδία μας ..εσένα…τη Φάλια μας…»
- Παναγιώτης Μεταξάς
«Δεν γνωρίζω τους λόγους “παραίτησης” της κυρίας Φάλιας Παπαγιαννοπούλου από το ΚΕΠΑΠ του Δήμου Κορινθίων.Της Διευθύντριας των χορωδιακών τμημάτων του ΚΕΠΑΠ και Μαέστρου του Γυναικείου Φωνητικού Συνόλου «OPUS FEMINA».
Ήταν τιμή για μένα που συνεργάστηκα μαζί της και μου δόθηκε η ευκαιρία να θαυμάσω τον υπέροχο τρόπο της διδασκαλίας της, αλλά και το δημόσιο χαρακτήρα των δράσεων.
Η κυρία Παπαγιαννοπουλου είναι πηγή πολιτισμού στη πόλη μας. Δεν μπορεί ένα μεγάλο πολιτιστικό κεφάλαιο για τον τόπο να οδηγείται σε “παραίτηση”.
Το ΚΕΠΑΠ, δυστυχώς, έχει χάσει τον προσανατολισμό του…».
Το ανυπόγραφο “ευχαριστώ” του ΚΕΠΑΠ στην Φάλια
Οι αντιδράσεις που έχουν προκληθεί φαίνεται πως υποχρέωσαν το ΚΕΠΑΠ να εκδώσει μια ανυπόγραφη ανακοίνωση, στην οποία καταρχήν ενημερώνουν ότι τα παιδικά τμήματα των χορωδιών παύουν να λειτουργούν. Στην συνέχεια της ανακοίνωσης το ΚΕΠΑΠ ευχαριστεί την Φάλια Παπαγιαννοπούλου για την συνεργασία όλα αυτά τα χρόνια και -επιχειρώντας να ανατρέψει τις φήμες για τις κακές σχέσεις της μαέστρου με τον πολιτιστικό οργανισμό- κάνει αναφορά σε μια μάλλον τυπική φράση της κυρίας Παπαγιανοπούλου κατά την αλληλογραφία της με το ΚΕΠΑΠ.
Ενδιαφέρον είναι, πάντως, ότι για πρώτη ίσως φορά η ανακοίνωση είναι ανυπόγραφη, καθώς αναφέρεται «εκ μέρους του ΚΕΠΑΠ δήμου Κορινθίων».
Η ανακοίνωση του ΚΕΠΑΠ έχει ως εξής:
Comments