Στην αρχή ακούστηκε σαν κάτι απίθανο, ωστόσο είναι απολύτως αληθινό! Τους κωδικούς του web banking, δηλαδή τους κωδικούς με τους οποίους μπαίνουμε στους τραπεζικούς μας λογαριασμούς, ζητά το gov.gr προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία έκδοσης διαφόρων πιστοποιητικών και εγγράφων, όπως μιας υπεύθυνης δήλωσης!
Ειδικότερα, όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες, το gov.gr αναφέρει πως για να βγάλεις μιαν υπεύθυνη δήλωση ή να κάνεις άλλες ενέργειες στο gov.gr είναι απαραίτητο να συνδεθείς είτε με τους κωδικούς taxisnet, είτε με τους κωδικούς web banking! Ωστόσο, ακόμα κι αν επιλέξεις να συνδεθείς μέσω taxisnet, την πρώτη φορά που θα χρησιμοποιήσεις το gov.gr πρέπει υποχρεωτικά να συνδεθείς μέσω των κωδικών του Web Banking!
Σύμφωνα με το gov.gr, αυτό γίνεται προκειμένου να ταυτοποιηθεί ο αριθμός τηλεφώνου, ωστόσο τα προβλήματα που αναφύονται είναι πολλά περισσότερα απο αυτά που λύνονται. Ομοίως και τα ερωτήματα.
Το πρώτο αφορά χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι είναι πιθανόν να μην έχουν web banking, επειδή δεν το χρειάζονται ή απλώς επειδή δεν είναι εξοικειωμένοι με την χρήση του διαδικτύου -είναι ψηφιακά αναλφάβητοι όπως αρέσκονται να τους χαρακτηρίζουν ορισμένοι. Πως είναι δυνατόν, λοιπόν, το κράτος, σε μια απόπειρα να διευκολύνει -υποτίθεται- τους πολίτες του, να τους υποχρεώνει να μπουν σε μια διαδικασία, την οποία οι ίδιοι δεν θέλουν να τηρήσουν για τους δικούς τους λόγους;
Αλλά και πρακτικά: είναι δυνατόν να εκχωρήσει ο καθένας από εμάς στο κράτος τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης στους τραπεζικούς του λογαριασμούς, όταν το ίδιο το τραπεζικό σύστημα σου λέει “μην δώσεις πουθενά τους κωδικούς σου, απομνημόνευσέ τους και μην τους γράφεις πουθενά, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να τους υποκλέψουν“; Θα πει κανείς εύλογα «μα το κράτος στους ζητάει, δεν έχεις εμπιστοσύνη στο κράτος»; Στο κράτος μπορεί να έχει κάποιος εμπιστοσύνη, όμως, έχουμε ακούσει για δεκάδες περιπτώσεις κυβερνητικών ιστοσελίδων, οι οποίες κατά καιρούς έχουν χακαριστεί.
Εδώ υπεισέρχεται και ένα ακόμα ζήτημα. Η σχέση καθενός με την Τράπεζα, η οποία τού εκχωρεί τους κωδικούς είναι μια σχέση εμπιστοσύνης. Ξέρει πως αν γίνει ένα λάθος και διαρραγεί αυτή η εμπιστοσύνη θα βρεθεί σε μια αντιδικία μαζί της. Κοντολογίς, θα ζητήσει απο εκείνην τα ρέστα. Αλλά σε μια περίπτωση που δημιουργηθεί ένα πρόβλημα στον λογαριασμό μας και μας ρωτήσουν απο την Τράπεζα αν δώσαμε σε κάποιον τους κωδικούς μας, ή αν τους χρησιμοποιήσαμε κάπου αλλού, τι θα απαντήσουμε; Και απο ποιον θα ζητήσουμε τα ρέστα;
Θα πει κανείς πως «ΟΚ κάντο την πρώτη φορά και μετά άλλαξέ τους». Πράγματι αυτό τυπικά είναι μια λύση που -υποτίθεται και πάλι- σε διασφαλίζει. Αλλά το ζήτημα δεν αφορά μόνο την πρακτική διάσταση, αλλά και το σκεπτικό της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, δηλαδή το ζήτημα της σκοπιμότητας. Γιατί έγινε αυτό; Είναι αστείο να υποστηρίζει κανείς πως όλα έγιναν για να ταυτοποιηθεί ο τηλεφωνικός αριθμός, λες και δεν μπορεί να υπάρξει τέτοια διαδικασία μέσω του Taxis net. Λογική εξήγηση για κάτι τέτοιο δεν υπάρχει και ειλικρινά απορώ που δεν το έχουμε αναδείξει όπως πρέπει.
Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι κάνοντας ένα γρήγορο googlarisma για το θέμα, πέσαμε σε μία δήλωση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη, στην διάρκεια ενός τραπεζικού συνεδρίου, όπου ο υπουργός είπε: «Έχουμε ήδη ανακοινώσει τη χρήση των κωδικών του web banking για την ταυτοποίηση των πολιτών στο gov.gr, μόλις αυτό είναι έτοιμο. Δηλαδή, για να μπορείς να κάνεις μια εξουσιοδότηση και μια υπεύθυνη δήλωση θα χρησιμοποιείς τον κωδικό που ήδη χρησιμοποιείς σε οποιαδήποτε ελληνική τράπεζα. Αυτό είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για τη συμβολή του τραπεζικού τομέα στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της Ελλάδας».
Πέραν αυτού δεν δόθηκε καμιά άλλη εξήγηση.
Comments