Να μπλοκάρει όλες τις πλατφόρμες της στην Ευρώπη σκέφτεται η Facebook, σε περίπτωση που απαγορευτεί η αποστολή δεδομένων Ευρωπαίων πολιτών στις ΗΠΑ.
Εάν κάτι τέτοιο γίνει πράξη, περίπου 410 εκατομμύρια χρήστες με €208 δισεκατομμύρια έσοδα θα αποκλειστούν αυτομάτως από τις υπηρεσίες του Facebook και του Instagram.
Τον προηγούμενο μήνα απαγορεύτηκε η μεταφορά δεδομένων σε σέρβερ υπολογιστών στις ΗΠΑ τα οποία αφορούν σε Ευρωπαίους πολίτες απο την Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (DCP) προς το Facebook, σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς ιδιωτικότητας και προσωπικών δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν για την αυξανόμενη παρακολούθηση των ΗΠΑ και ψάχνουν τρόπους να την περιορίσουν. Η απόφαση σκοπό έχει να αναγκάσει το Facebook να διατηρεί τα δεδομένα των Ευρωπαίων πολιτών στα σύνορα της Ευρώπης και να θεσπίσει νέους περιορισμούς διαμοιρασμού δεδομένων μεταξύ των εθνών.
Η απόφαση… εκνεύρισε τα κεντρικά του Facebook και κατατέθηκε μήνυση εναντίον της ιρλανδικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων, η οποία και παρακίνησε πρώτη τη διαδικασία.
Η επίσημη απάντηση του Facebook είναι πως αν υποχρεωθεί σε τέτοιες πρακτικές, θα αναγκαστεί να σταματήσει τη λειτουργία του Facebook και του Instagram στην Ευρώπη.
Δεν είναι ξεκάθαρο πώς υπό αυτές τις συνθήκες, θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε το Facebook και το Instagram στην Ευρώπη. – Yvonne Cunnane, Επικεφαλής προστασίας δεδομένων Facebook στην Ιρλανδία
Οι πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο φυσικά είναι πολύ μικρές. Το Facebook θα έχανε πολλά χρήματα και μερίδιο αγοράς. Το πιο πιθανό σενάριο είναι να δημιουργήσει data centers αποκλειστικά για την Ευρώπη. Αλλά το γεγονός πως φτάνει στο σημείο να απειλήσει με απόσυρση υπογραμμίζει τη σημασία της αποστολής δεδομένων στις ΗΠΑ και εγείρει ερωτήματα για την ιδιωτικότητα των Ευρωπαίων.
Το Facebook κατηγορεί το DCP πως έδρασε μεροληπτικά και άδικα βάσει των οδηγιών της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας, Helen Dixon, ενώ δεν εκτιμά και το γεγονός πως είναι η μοναδική τεχνολογική εταιρία που διατάζεται να κάνει κάτι τέτοιο. Αργότερα, εκπρόσωπος του Facebook ξεκαθάρισε πως το Facebook δεν απειλεί με αποχώρηση από την Ευρώπη, απλά θέλει να δείξει πόσο βασίζονται οργανισμοί και υπηρεσίες στις μεταφορές δεδομένων μεταξύ Ε.Ε. και ΗΠΑ.
Να σημειώσουμε, πως στην αντίστοιχη περίπτωση του TikTok, ο Donald Trump απαίτησε τη δημιουργία μίας ξεχωριστής οντότητας η οποία δε στέλνει τα δεδομένα των Αμερικανών στην Κίνα.
Στο «στόχαστρο» οι G.A.F.A. (Google, Amazon, Facebook και Apple)
Οι εταιρείες που είναι γνωστές με το ακρώνυμο GAFA (από τα αρχικά των διακριτικών τίτλων των εταιρειών Google, Amazon, Facebook και Apple) είναι «υπερβολικά μεγάλες για να μην μας απασχολούν», σημείωσε ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν, σύμφωνα με τον οποίο η ΕΕ «χρειάζεται μια καλύτερη επίβλεψη» αυτών των πολύ μεγάλων εταιρειών, όπως συνέβη και με την ενισχυμένη ρύθμιση της δραστηριότητας των τραπεζών μετά την κρίση του 2008.
Νέα νομοθεσία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποκαλύψει μια νέα νομοθεσία ως τα τέλη του έτους (την «Digital Services Act»), κάτι το οποίο αποτελεί προτεραιότητά της, προκειμένου να υπάρχει καλύτερη επίβλεψη του τρόπου με τον οποίο οι μεγάλες πλατφόρμες επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους, επιτίθενται στην παραπληροφόρηση ή διαχειρίζονται τα προσωπικά δεδομένα.
Αυτή η νομοθεσία έχει στόχο την καλύτερη προστασία των καταναλωτών και των μικρότερων ανταγωνιστών. Η κλίμακα των κυρώσεων για τις πλατφόρμες, οι οποίες για παράδειγμα θα υποχρεώνουν τους χρήστες τους να χρησιμοποιούν μόνον τη δική τους υπηρεσία, θα μπορεί να φτάνει μέχρι και στο να υποχρεώνονται να αποχωριστούν κάποιες από τις δραστηριότητές τους.
Ο Μπρετόν σημείωσε ότι στις προτεινόμενες «θεραπείες», οι οποίες θα χρησιμοποιούνται μόνον σε ακραίες συνθήκες, περιλαμβάνεται επίσης η δυνατότητα να αποκλειστούν εντελώς πολύ μεγάλοι τεχνολογικοί όμιλοι από την ενιαία αγορά.
«Οι πλατφόρμες θα πρέπει να είναι περισσότερο υπεύθυνες και να λογοδοτούν, οφείλουν να αποκτήσουν μεγαλύτερη διαφάνεια. Είναι καιρός να προχωρήσουμε πέραν των μέτρων αυτορρύθμισης», είχε κρίνει η Βέρα Γιούροβα, η αντιπρόεδρος της Επιτροπής που είναι αρμόδια για τις Αξίες και τη Διαφάνεια, παρουσιάζοντας στις αρχές Σεπτεμβρίου μια αξιολόγηση της εφαρμογής ενός κώδικα ορθής πρακτικής κατά της παραπληροφόρησης, που εκδόθηκε το 2018 και υπογράφηκε από τις Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Mozilla και πιο πρόσφατα από την TikTok.
Comments