Διαστάσεις έχει λάβει –και αναμένεται να πάρει ακόμα μεγαλύτερες- η υπόθεση της λειτουργίας του Γυμνασίου στο Ζευγολατιό, μετά την διαμαρτυρία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου στην διάρκεια της μαθητικής παρέλασης για την 28η Οκτωβρίου. Θυμίζουμε ότι ομάδα γονέων ανάρτησε ένα πανό στο οποίο αναγραφόταν: «ΟΧΙ στην αδιαφορία – ασφάλεια και ποιότητα στα σχολεία».
Αφορμή είναι όσα συμβαίνουν στο Γυμνάσιο του χωριού και ειδικά στην πρώτη γυμνασίου, όπου στην αρχή της σχολικής χρονιάς εγγράφηκαν 105 μαθητές. Ωστόσο, το σχολείο είχε μόνο τρία τμήματα, κάτι που σημαίνει ότι δεν μπορούσαν να εγγραφούν περισσότεροι από 81 μαθητές συνολικά, αφού κάθε τμήμα δεν μπορεί να έχει περισσότερους από 27 μαθητές. 105 μαθητές, αντίθετα σήμαινε πως κάθε τμήμα θα είχε 35 μαθητές!
Το ζήτημα έγινε ακόμα χειρότερο καθώς από τους 105 μαθητές οι 75 ήταν ρομά και όλοι αντιλαμβάνονται ότι από εκείνο το σημείο και μετά, κάθε πιθανή ισορροπία είχε διαταραχτεί. Όχι μόνο γιατί τα παιδιά αυτά έχουν μία αντισυμβατική συμπεριφορά, που δεν συνταυτίζεται με την συμπεριφορά των άλλων μαθητών και τους σχολικούς κανόνες, ούτε μόνο γιατί κάποια από αυτά τα παιδιά είναι πολύ μεγαλύτερης ηλικίας. Είναι χαρακτηριστικό πως ένας μαθητής της 1ης γυμνασίου είναι 16-17 ετών και ήδη είναι παντρεμένος με παιδί!
Εξ ίσου μεγάλο πρόβλημα είναι ότι τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά έχουν βασικές γνωστικές ελλείψεις και δεν επιτρέπουν στην τάξη να εξελιχθεί όπως ορίζει το πρόγραμμα. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που τα τέσσερα τμήματα σχηματίστηκαν καθαρά με μαθησιακά κριτήρια: τα δύο είναι αποκλειστικά με παιδιά ρομά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες (κάποια είναι αναλφάβητα), και τα άλλα δύο είναι με κανονικά τμήματα.
Γιατί τώρα συνέβη αυτό; Όλοι γνωρίζουμε ότι τα περισσότερα παιδιά από τους καταυλισμούς των Ρομά, δεν πάνε στο σχολείο, παρά εγγράφονται απλώς για να παίρνουν οι οικογένειες το επίδομα. Όμως, ο νέος νόμος του υπουργείου Παιδείας, που άλλαξε την επιδοματική πολιτική, ήρθε να επιβάλλει (ορθά) στα παιδιά των οικογενειών των ρομά να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, προκειμένου να μπορούν να παίρνουν οι οικογένειες το επίδομα. Έτσι, ενώ αρχικά υπήρχε η εντύπωση ότι τα παιδιά των ρομά, όπως γινόταν κάθε χρόνο μέχρι τώρα, θα γραφτούν αλλά δεν θα παρακολουθούν τα μαθήματα, τώρα όλα τα παιδιά πάνε κανονικά!
Την περασμένη εβδομάδα στο δημοτικό συμβούλιο το θέμα συζητήθηκε προ ημερήσιας διάταξης, χωρίς ωστόσο να καταλήξουν σε κάποια ουσιαστική πρόταση, αν και όλοι αναγνωρίζουν ότι πρόβλημα υπάρχει και είναι σοβαρό. Αποφασίστηκε να γίνει αποδεκτή η πρόταση του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και να συγκληθεί σύντομα μία ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, παρουσία όλων των βουλευτών του νομού, των περιφερειακών αρχών και του διευθυντή της Α/βάθμιας εκπαίδευσης.
Παράλληλα έγινε δεκτή και η πρόταση του συλλόγου να μπει φύλακας και κατά την διάρκεια της ημέρας ενώ ενισχύθηκε η περίφραξη του σχολείου ώστε να μην μπορούν να μπουν εξωσχολικοί κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.
Η διεύθυνση του σχολείου απευθύνθηκε στον δήμο ζητώντας να βρεθεί ένα πρόσωπο από την κοινότητα των ρομά -δίκην διαμεσολαβητή- το οποίο θα λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ του σχολείου και της κοινότητας των ρομά, όποτε υπάρχει πρόβλημα. Το αίτημα αυτό εξετάζεται.
Ανάμεσα στις λύσεις που ακούστηκαν είναι να γίνει μία σχολική δομή αποκλειστικά για τα παιδιά των Ρομά, τουλάχιστον σε επίπεδο δημοτικού σχολείου προκειμένου να καταφέρουν αν μη τι άλλο να τους δώσουν τις απαραίτητες γνωστικές βάσεις, διότι αυτή την στιγμή όλα τα παιδιά είναι πολύ πίσω σε γνωστικό αντικείμενο. Ωστόσο, αυτό θα προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη περιθωριοποίηση και θα βάλει ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια στην κοινωνικοποίηση των παιδιών αυτών και στην ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο.
΄Άλλωστε κάτι τέτοιο οδηγεί στην γκετοποίηση του σχολείου, όπως συμβαίνει με το ένα από τα δύο δημοτικά σχολεία του Ζευγολατιού, όπου σε σύνολο 230 μαθητών οι 130 είναι ρομά. Αντίθετα, η διασπορά των μαθητών από τον καταυλισμό των ρομά σε περισσότερα του ενός σχολεία είναι η ιδανικότερη λύση.
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, η διαχείριση του οποίου είναι εξαιρετικά δύσκολη για να κριθεί σε τοπικό επίπεδο και μόνο με κεντρική παρέμβαση μπορεί να αντιμετωπιστεί.
Comments