Εκρηκτικές διαστάσεις παίρνει η ενεργειακή κρίση καθώς όλο και περισσότερα νοικοκυριά αδυνατούν να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς τους, πράγμα που καθιστά το ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας σε κυρίαρχο για την επιβίωση εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών στην χώρα μας, που οδηγούνται σε βίαιη φτωχοποίηση. «Η ενεργειακή ένδεια/πενία έχει πολλαπλασιαστεί και αγγίζει πλέον ευρέα στρώματα του πληθυσμού», υπογραμμίζει στην ειδική έκθεσή του ο Συνήγορος του Πολίτη (ΣτΠ), και αποκαλύπτει το ilektrav.gr προτείνοντας δέσμη μέτρων για την υποστήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και την ταυτόχρονη ενίσχυση της κρατικής εποπτείας στην αγορά ενέργειας.
Εκτόξευση των αναφορών των πολιτών στον ΣτΠ
Μπορεί η ενεργειακή φτώχεια να μην είναι καινούργιο φαινόμενο, αλλά σύμφωνα με τον ΣτΠ είναι αλματώδης η αύξηση των αναφορών που έχουν κατατεθεί από πολίτες στην Ανεξάρτητη Αρχή από το 2015 έως το πρώτο εξάμηνο του 2022, πράγμα που καταδεικνύει το εύρος του προβλήματος για χιλιάδες νοικοκυριά. Ενώ, λοιπόν, το 2015 το ζήτημα των χρεώσεων της ΔΕΗ και των συνεπειών της ρευματοκοπής απασχολούσε την Ανεξάρτητη Αρχή κατά 17,7% επί του συνόλου των αναφορών που δεχόταν και σταδιακά καταγραφόταν αύξηση έως και 29,9% το 2021. Πλέον, όμως, αλματώδης είναι η αύξηση των αναφορών από πολίτες για την ΔΕΗ, καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σύνολο 1.784 αναφορών το 37,4% αφορά το ζήτημα της ηλεκτροδότησης από την ΔΕΗ.
Αδυναμία εξόφλησης λογαριασμών
Σύμφωνα με τον ΣτΠ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 καταγράφεται αύξηση των αναφορών για την ΔΕΗ κατά 7,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Το μεγαλύτερο ποσοστό των αναφορών (49%) αποδίδεται σε αδυναμία εξόφλησης λογαριασμών, στην οποία εντάσσονται και οι ρευματοκλοπές, διακοπή σύνδεσης λόγω οφειλής, αμφισβήτηση χρεώσεων ΥΚΩ και ρυθμιζόμενων χρεώσεων, διαμαρτυρία για μετακύλιση οφειλής ρεύματος από ενοικιαστή σε ιδιοκτήτη, υπέρογκοι λογαριασμοί και αδυναμία πληρωμής αυτών, αιτήματα ευνοϊκότερων διακανονισμών, εσφαλμένη τιμολόγηση (σταθερό και κυμαινόμενο τιμολόγιο).
Μια δεύτερη κατηγορία κακοδιοίκησης που καταγράφεται μέσω των αναφορών αφορά σε δυσλειτουργίες του ΔΕΔΔΗΕ (25%), στις οποίες περιλαμβάνονται: καθυστερήσεις αρχικής ηλεκτροδότησης και επανασυνδέσεων λόγω διακοπής ή μετά από ρυθμίσεις οφειλής, καθυστερήσεις μετρήσεων, υπερβολική καθυστέρηση ανταπόκρισης σε αιτήματα αντικατάστασης μετρητών, μη ανταπόκριση σε αιτήματα αποζημίωσης ηλεκτρικών συσκευών λόγω βλάβης.
Ένα ποσοστό 15% αφορά στα ευάλωτα νοικοκυριά και στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (Κ.Ο.Τ.), το 2% στα δημοτικά και λοιπά τέλη, που συμπεριλαμβάνονται στα τιμολόγια του ρεύματος, ενώ το 2% που καταγράφεται ως φυσικό αέριο, μέχρι το τέλος του 2021 αφορούσε τεχνικής φύσεως ζητήματα.
Comments