Λίγο πιο μακριά από τη διάσημη Λας Ράμπλας, βρίσκονται ήδη τα πρώτα 12 κοντέινερ, που σύμφωνα με πρόταση θα μεταμορφωθούν σε ένα κτίριο μοντέρνας, βιομηχανικής αισθητικής που θα στεγάσει περισσότερα από 1.00 άτομα και θα δόσει προσωρινή λύση στην κρίση που αντιμετωπίζει η πόλη.
Η πρώτη κίνηση, σύμφωνα με τον Guardian, έγινε ήδη την περασμένη εβδομάδα με 12 νέα μικρά κοντέινερ να εγκαθίστανται στην Carrer Nou de Sant Francesc, ένα μικρό, στενό δρομάκι, στην πυκνοκατοικημένη περιοχή της Ciutat Vella.
Οι υπέρμαχοι του μεγαλόπνοου σχεδίου ισχυρίζονται ότι θα δώσει άλλη αισθητική στο αστικό τοπίο της πόλης. Μάλιστα αρχικά η πρόταση είχε απορριφθεί με τον φόβο οτι οι κάτοικοι θα στιγματιστούν. Ωστόσο, η ανάγκη για περισσότερα από 1.000 άτομα να βρουν στέγη την έφερε ξανά στο προσκήνιο.
Τα διαμερίσματα θα χτιστούν με τα ίδια οικοδομικά και αρχιτεκτονιικά δεδομένα όπως τα συμβατικά σπίτια, σε επίπεδο θέρμανσης και ηχομόνωσης. Μάλιστα, οι υπέρμαχοι του σχεδίου υποστηρίζουν ότι αυτό που είναι σήμερα ένα αποκρουστικό κοντέινερ μετά την ολοκλήρωση των εργασιών δεν θα αναγνωρίζεται.
«Τα διαμερίσματα αυτά στα κοντέινερ χτίζονται με πολύ υψηλίοτερα στάνταρντ από ότι τα συμβατικά ακίνητα στη Βαρκελόνη» λέει η ακτιβίστρια Jaime Palomera, εκρπρόσωπος της δημοτικής Ένωσης ενοίκων. «Αυτή η ιδέα ότι οι φτωχοι αναγκάζονται να μένουν σε κονσερβοκούτια δεν είναι πάρά ανοησία».
Ωστόσο, εγείρονται ερωτήματα για τον τύπο των διαμερισμάτων. «Τα μεγαλύτερα πρόβληματα με τις εγακαταστάσεις αυτές είναι η μόνωση, η θέρμανση και η φασαρία» ισχυρίζεται η Co Govers από την αρχιτερκτονική εταιρεία της Zest Architecture, που ειδικεύεται σε κατασκευές χαμηλής κατανάλωσης ενέργειεας.
«Ανάλογο πρόβλημα αντιμετώπισε και η Ολλανδία, σε αντίστοιχες κατασκευές φοιτητικών εστιών. Το ζητούμενο εκεί ήταν η φασαρία και το κρύο. Έπρεπε να προσθέσει ο κατασκευαστής έναν απίστευτο όγκο μόνωσης, γεγονός που ήταν πανάκριβο άρα και ασύμφορο». Ορισμένες μορφές μάλιστα μόνωσης είχαν σαν αποτέλεσμα να περιορίζουν σημαντικά τον εσωτερικό χώρο.
Αλλα και στο Ealing του δυτικού Λονδίνου υπήρξε αντίστοιχο ζήτημα. Εκεί τα διαμερίσματα κρίθηκαν ακατάλληλα και μη ασφαλή, ενώ το καλοκαίρι υπήρχε αφόρητη ζέστη και το χειμώνα κρύο.
Το τελικό σχέδιο στην ισπανική εκδοχή στέγασης στη Βαρκελόνη ανέρχεται στα 940.000 ευρώ. «Μπορεί η παράδοση ενός τέτοιου διαμερίσματος σε κοντέινερ να γίνει μέσα σε έναν χρόνο ενώ όταν πρόκειται για συμβατική κατοικία χρειάζονται έξι χρόνια» υποστηρίζουν οι κατασκευαστές.
Ωστόσο, οι πολέμιοι του σχεδίου υποστηρίζουν ότι παρά την ταχύτητα στην κατασκευή και παράδοση του διαμερίσματος, τα νέα αυτά σπίτια δεν αξίζουν επί της ουσίας τα χρήματά τους. «Αν η καασκευάστρια εταιρεία φτιάξει για παράδειγμα 12 διαμερίσματα περίπου 45 τ.μ έναντι 940.000 ευρώ, αυτό δεν είναι και τόσο φθηνό. Με το ίδιο ποσό μπορείς να χτίσεις κάτι καινούριο και σίγουρα πιο ελκυστικό στην όψη. Η πρόταση αυτή ακούγεται αρκετά ακριβή για προσωρινή λύση.» υποστηρίζουν.
Οι τοπικές αρχές βασίζονται στην κεντρική κυβέρνηση για την οικονομική ενίσχυση, αν και τα τελεταία χρόνια υπάρχει σοβαρή έλλειψη πόρων στην αγορά ακινήτων.
Η εταιρεία που έχει εκπονήσει το έργο, η Aprop, εικάζεται ότι ως βασικό κίνητρο έχει την αποφυγή της περιθωριοποίησης των μη προνομιούχων αλλά και τον περιορισμό ραγδαίας αύξησης των ενοικίων και των ακινήτων.
«Σχεδόν όλες οι κοινωνικές κατοικίες χτίζονται στα περίχωρα της πόλης και όχι στο κέντρο. Και αυτο επειδή ο μεγαλύτερος όγκος αυτών των κατασκευών γίνεται από μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες που ενδιαφέρονται αποκλειστικά για μεγάλα πρότζεκτ.
«Μπορούμε να δημιουργήσουμε κατοικίες σε πολύ μικρότερους, κενούς χώρους που ήδη υπάρχουν σε ολόκληρη την πόλη. Και αν μπορούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο σε μία τόσο πυκνοκατοικημένη γειτονία όπως είναι η Ciutat Vella, τότε μπορούμε να το κάνουμε παντού» λένε οι πολέμιοι των κοντέινερ.
Αυτό που συμβαίνει στις πόλες τώρα είναι ότι οι ιδιώτες επενδυτές χτίζουν πολυτελείς κατοικίες στις περιοχές και αυτό που επιχειρεί να κάνει το δημοτικό συμβούλιο είναι να κερδίσει κάποιο μερίδιο από την επενδυτική πίτα και να παράξει αντί για αυτά τα κτίρια, ποιοτικές, δημοτικές κατοικίες».
Το σχέδιο αναμένεται να κατεδαφιστεί μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια αν χρειαστεί, αν και οι πιο ψύχραιμες φωνές λένε ότι τα κοντέινερ θα παραμείνουν πολύ περισσότερο, ακόμα και για όσο χρόνο παραμένει ένα συμβατικό κτίριο, δεδομένου ότι τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας.
Η ανταπόκριση των κατοίκων μέχρι τώρα είνα θετική, ισχυρίζονται οι υποστηρικτες του σχεδίου. «Αυτοί που αντιδρούν είναι ένας μικρός αριθμός αλλά πιο ηχηρός. Θεωρώ ότι οι περισσότεροι είναι θετικοί αλλά διατηρούν μία συστολή μέχρι να δουν πώς θα μοιάζει το κτίριο».
Comments